UNA COSA MOLT GRAN EN UNA DE MOLT PETITA

diumenge, 11 de juny del 2023

La cara fosca de la lluna


Mentre et mudes amb l’hàbit

d’un engany necessari,

em pregunto

quin dels teus jo maquillen

aquests ulls nàufrags,

si saps que veus només

el miratge, la imatge

geperuda al dessota,

que la lluna és fosca

si el sol no l’emmiralla.


Martínez-Ferreruela, Helena


dins La casa de les absències 

Pagès editors, 2023


Aquest poema és fet de paral·lelismes, un recurs molt fet servir en poesia. Tot sembla parlar de forma i fons, dins i fora del poema. "Mentre et mudes amb l'hàbit/ d'un engany necessari", sembla que parli de l'enamorament. Té molta força "quin dels teus jo maquillen/ aquests ulls nàufrags": després de perdre a la vida només ens queda el maquillatge de l'obra escrita, el de les metàfores. Un maquillatge que amagaria, com un miratge, "la imatge/ geperuda al dessota", la fosca, l'esperpent. Però és que si el sol no emmiralla la lluna aquesta no llueix en el poema.

7 comentaris:

xavier pujol ha dit...

Una bona explicació del poema.

Helena Bonals ha dit...

Moltes gràcies, Xavier!

KRT ha dit...

M'ha agradat molt aquest poema, i la teva interpretació. No coneixia aquesta autora i miraré de llegir 'La casa de les absències'.
L'últim llibre de poesia que he llegit, i m'ha agradat molt també, és 'Humanum est' (Quaderns Crema, 2023). A part que he comprat en una llibreria de vell l'excel·lent versió dels Epinicis de Píndar que va fer mossèn Balasch (Llibres del Mall, 1986). Altres llibres que m'han agradat recentment (novel·les i poesia a part) són: 'Entre els déus i el no-res' de Jordi Corominas (Fragmenta, 2023); Lletres que parlen', de Jesús Alturo i Tània Alaix (2023); i 'Palabras del Egeo', de Pedro Olalla. Entre molts altres!

Helena Bonals ha dit...

Ramon,
Aquest de Humanum est em sona d'haver-lo comprat per a la meva biblioteca. Qui n'és l'autor? Sobre els altres, no tinc gaire temps per llegir, tinc molts llibres pendents, però me'ls apunto.

KRT ha dit...

És de Ponç P?ons, publicat per Quaderns Crema.
https://www.quadernscrema.com/cataleg/humanum-est/

KRT ha dit...

Ponç Pons, volia dir.

Helena Bonals ha dit...

Ui, Ponç Pons m'agrada moltíssim! Sobretot El rastre blau de les formigues.