Paraules en vint-i-dos versos acompanyen,
teixeixen la naturalesa del poema,
esgarrapada a la veu que dicta, al gat, als déus.
M’agrada veure’t com una dama que excita
el conscient i l’inconscient, que m’intriga
i em capbussa al riu dels sentits, al ritual
de l’escriptura, com un mantra que m’indueix,
que m’encamina entre l’enteniment
i la ignorància de saber, si sé, on
buscar l’essència de la corda del temps.
La sensibilitat trobada, tard o d’hora,
a la veu, al ritme, al so del mot
que encaixi amb la rutina de la ment
confiada a l’instint, a la intuïció,
al moviment de l’univers, la seva música
que revela i fixa l’energia del món.
Al forat negre d’on surt la creació.
Tenir el foc a dins, l’equilibri, convençut
que l’amor ens parla a cau de l’orella.
Veure navegar l’infinit a les estrelles
i saber que jugo a tot o res
si parlo de mi, al poema, a la dama.
Sobre la il·lustració:
"En aquest viatge pel temps i la vida que caracteritza el nostre planeta, la peça fonamental és el gen", diu la publicació La resistència. Un gen simbolitzat per la lletra ix de la il·lustració, que pertany al sistema XY de determinació del sexe, amb els cromosomes sexuals XY els mascles i XX les femelles.
Sobre el poema:
Aquestes "Paraules en vint-i-dos versos acompanyen,/ teixeixen la naturalesa del poema", seria perquè en un poema no és mai tot poesia, que deia Valéry. Els déus als quals fa referència la veu poètica poden fer referència al fet que el poeta, a més de foll, és un déu en petit. "M’agrada veure’t com una dama que excita/ el conscient i l’inconscient", parlaria de la mateixa poesia, i "un mantra que m'indueix" faria referència a la religió, que lliga amb la Sacerdotessa. La "rutina de la ment/ confiada a l'instint, a la intuïció" em recorda el que diu Josep Mir, que "La poesia vol ser, bàsicament, intuïtiva". El "forat negre d'on surt la creació" ho trobo una imatge molt brillant, que per a mi fa referència a la memòria involuntària, a l'inconscient.
"Tenir el foc a dins, l’equilibri, convençut/ que l’amor ens parla a cau de l’orella": el poeta necessita sempre una cosa, la seva musa, per escriure. La seva dama, com a l'època dels trobadors. En aquest cas la dama és la poesia per metonímia. El "saber que jugo a tot o res", seria pel salt al buit que es fa en el moment de crear. Aquest final és molt bo: "si parlo de mi al poema, a la dama". La vida i la mort, la mateixa poesia i l'amor com a temes bàsics de la poesia, segons Jordi Julià.
En aquest poema el gat es fa present en la paraula "esgarrapada", la que fa el poeta "a la veu que dicta", la d'aquest inconscient.
4 comentaris:
Un comentari del poema, novament interessant i que ens descobreix els petits detalls que se'ns poden escapar a primera vista.
Felicitats per la teva feina i per compartir un nou poema d'aquesta obra.
Salut !.
Espero amb candeletes el teu llibre, amb els poemes de Gabriel Salvans i els teus comentaris, que hi aporten llum i matisos interessants, com també els aporten als dibuixos de Lluís Badosa, suggeridors sovint de camins màgics o interpretacions profundes. Gràcies a tots tres!
Artur,
Aquests poemes s'han de llegir així, en tots els detalls, perquè no tenen pèrdua.
Ramon,
A veure si puc acabar el llibre abans de la presentació. Però no voldria fer la competència al Gabriel.
Publica un comentari a l'entrada