UNA COSA MOLT GRAN EN UNA DE MOLT PETITA

dimecres, 28 de desembre del 2011

Cançó d'un doble amor

L'amiga blanca m'ha encisat,
també la bruna;
jo só una mica enamorat
de cadascuna.

Estimo l'una, oh gai atzar!
Estimo l'altra, oh meravella!
Bella com l'una no m'apar,
fora de l'altra, cap donzella.

L'amiga blanca m'ha encisat,
també la bruna;
jo só una mica enamorat
de cadascuna.

Ho fan l'airet o la claror:
estenc els braços per ma via;
va cadascun pel seu cantó,
du cadascun qui jo volia.

L'amiga blanca m'ha encisat,
també la bruna;
jo só una mica enamorat
de cadascuna.

I quan ja són a prop de mi
i ja mos dits les agombolen,
sota les túniques de lli
hi ha dues vides que tremolen.

L'amiga blanca m'ha encisat,
també la bruna;
jo só una mica enamorat
de cadascuna.

CARNER, Josep

Més enllà del sentit literal d'aquest poema, la constatació d'un doble amor, hi haurien els possibles significats per connotació del que seria un poema al·legòric. L'amor per l'amiga blanca i la bruna alhora, pel seu contrast, em recorden el "M'exalta el nou i m'enamora el vell" de Foix. També podria dir: "estimo la poesia transparent tant com l'obscura", per exemple. En aquesta pluralitat de sentits resideix la riquesa de la poesia.

6 comentaris:

El porquet ha dit...

Mai he estat molt de llegir en Carner, però aquest poema és molt bonic!

Helena Bonals ha dit...

Porquet: a mi també m'encisa!

Elfreelang ha dit...

És molt curiós i potser deu fruit del dia ....he dormit una mica malament anit però no sé perquè en començar a llegir Carner m'ha fet recordar a Salvat-Papasseit ....

Helena Bonals ha dit...

Sí, Elfreelang, papasseit també tenia un amor a cada port, per això te'l recorda.

Alyebard ha dit...

Te un aire a cançó antiga, de sega i festa al camp.

Helena Bonals ha dit...

Sí, Alyebard, té aire de cançó tradicional, però no pas vulgar.