A Jordi Salvans Casas, 1976-2023.
No podrem resistir la curiositat de constatar-ho.
Has sigut tan fugaç com un estel
en la nit de Sant Llorenç, i encara
seguim buscant, entre les dues grans llunes
d’agost, el fil de l’estela caiguda.
Ens fa il·lusió pensar que la veurem
en el moment més inesperat,
suspesa del llum d’una bicicleta
que pedala cels enllà per camins que... qui sap
on menen. No ens queda més remei
que desitjar-te bon camí, en aquest
que has pres; i que t’allunya... i no torna...
Ha quedat pendent de fer tanta cosa
que haurem de fer amb tu, sense tu.
En el record sempre seràs el que vas ser,
el que vas construir entre mirada i mirada,
entre full i full, entre paraula i paraula,
la imatge latent al visor dels teus silencis.
Que és allà on el temps es troba amb l’estel perdut.
El groc d’estiu de la Bianchi es queda
com el marro al fons d’una tassa de cafè.
La veu de dedins que fa mal i que consola
el cor, ni que sigui fora d’hora, fora d’enlloc.
Poemes en tres temps, dins La cambra
SALVANS, Gabriel. Sant Hipòlit de Voltegrà, Setembre 2025
Encara que hom pugui no ser creient, la veu poètica parla de com la família del Jordi (fill seu que ha tingut una mort prematura, anant en la seva bicicleta), té "la curiositat" d'arribar a veure com aquesta bicicleta pot veure's volant en el firmament, com "un estel/ en la nit de Sant Llorenç". Justament per aquesta fugacitat de la seva vida. El motiu de la bicicleta també serveix, en una analogia, per parlar del viatge que pot haver emprès en una altra vida.
Es poden trobar un parell de conceptes ambivalents en aquest poema: "amb tu, sense tu", i "que fa mal i que consola/ el cor", alhora. Les coses sempre es poden veure, sentir de més d'un costat.
Té molta força aquest "En el record sempre seràs el que vas ser": ho serà "entre mirada i mirada,/ entre full i full, entre paraula i paraula", les de les fotografies tant com els poemes gestats per l'ull poètic, en "la imatge latent al visor dels teus silencis", un visor que pot parlar de com en el seu art enfoca, té la imatge precisa d'aquesta vida perduda, ja en silenci.
Aquest "com el marro al fons d'una tassa de cafè" és una imatge molt ben trobada del que resta de la seva vida, el que voldria retenir aquest poema en el seu fons també.
"La veu de dedins", i "ni que sigui fora d'hora, fora d'enlloc", parlaria tant del temps com de l'espai que no tornaran, però que reviuen en l'interior d'aquest poema.


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada